februar 21

3+1: Slowmedia, Selftracking & Semantic Web

Har du problemer med at bryde isen til receptionen? Så smid ordene slowmedia, selftracking og semantic web i cocktailglasset , og se hvad det sætter gang i. +1 er det ord, som også Lucas Papademos kender, men som altså lige gik dine ører forbi …

SLOWMEDIA

Er du træt af hurtige ufortolkede usammenhængende nyheder? Så er slow media måske noget for dig. Bevægelsen er startet i Tyskland, selvfølgelig inspireret af fænomenet slow food, og ønsker en kommunikation, der er mere kvalitetsbevidst, tidløs, bæredygtig, kollektiv og krævende. Kommunikation skal ikke handle om hastighed og mængde, men om kvalitet. Og derfor gør konceptet også op med en af de ellers vigtigste bud i kommunikation i dag: Gør det nemt for din modtager at forstå! I stedet kræver slow media fokus, stillingtagen og fuld opmærksomhed af sin bruger. Det handler altså om, at den der kommunikerer giver sig god tid til at researche og sætte sig ind i det emne, som formidles, og samtidig leverer meningen i en nærmest æstetisk lækker indpakning af ord. Og det giver langvarige og loyale forhold mellem mediet og modtageren, fordi det er baseret på troværdighed og tillid. Eller med andre ord: slow media er bæredygtig kommunikation. Læs mere her 

SELF TRACKING

Glem alt om at cyborgs er fremtiden. De er her nu! I form af en mulliard applikationer, der kan måle og monitorere dig selv konstant og hele tiden. Jeg synes i hvert fald det tangerer cyborgisme (hedder det det?), for du ved at plotte alle – som i ALLE – dine handlinger ind i diverse apps, har du også givet dem den totale kontrol over dig selv, din tid og dit liv. Selvom du selv har opstillet hvilke mål, du gerne vil opnå. Self tracking er et fænomen, der dyrkes via vores smartphones, og som skal fortælle dig hvordan du har det, hvordan det går i forhold til dine mål og som også kan sammenligne dig med alle de andre, der også går og self tracker sig selv. Tjek www.quantifiedself.com  og se om du har styr på dig selv. Eller få det!

SEMANTIC WEB

Viden kommer bedst i kvalitet – se slow media – fremfor kvantitet, og derfor er det nye semantic web fremtiden. Det meningsfulde web opstår, fordi der er intelligent software bag, og det opfatter ikke ord som bits og bytes, men derimod som meningsfuld data, der kan arbejdes og fortolkes. Eksperter forudser, at det kan blive så stort et kvantespring, som www var for 90’erne.

+ 1: MURAKAMI 1Q84

Dette er ikke en trend. Og dog. Den japanske forfatter Haruki Murakami er aktuel med trilogien 1Q84, der er noget nær den mest geniale bog jeg nogensinde har læst. Nu er jeg også bias, for jeg ganske enkelt elsker hans forfatterskab! Alligevel vil jeg mene, at han er et godt ex på den trend, der går mod fordybelse og action på samme tid, og som passer det moderne menneske så godt. Han kaster meningsfuldt rundt med paralleluniverser, suspekte mandslinge, køns-u-stereotyper, aldersudfordrendepersonager og meget meget mere, som på mystisk vis falder sammen i en genial helhed. Kender du ikke hans forfatterskab, er det måske på tide at få et brush-up på den moderne tid levet i en kosmopolitisk kærlighedsepoke. Læs mere her


Du vil måske også kunne lide

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}