januar 17

3+1: TILLID, GEOSOCIALITET & ZERO WASTE DESIGN

Har du problemer med at bryde isen til receptionen? Så smid ordene tillid, geosocialitet og zero waste design i januar-alkoholfri-juicen, og se hvad det sætter gang i. +1 er det ord, som selv Lene Espersen kender, men som altså lige gik dine ører forbi …

TILLID

Nyt begreb? Næppe! Danmark har længe været verdensmestre i tillid, men den nye store værdiundersøgelse, som er foretaget først i 1981, så i 1990, i 1999 og i 2008, viser en markant stigning i vores tillid. Vores tillid til det offentlige, politikerne, demokratiet og overfor hinanden er steget, og vores tolerance overfor indvandrere er også steget de seneste 10 år. Konklusion: Pessimister go home! Fællesskaber er på vej frem (det er vi nogle stykker der har vidst længe!), det personlige engagement vinder også frem og ikke mindst vælger vi at stole mere på hinanden. Livet er skønt! Tjek den ud her http://ddv.soc.ku.dk/ og læs mere her http://www.information.dk/256442    

 Geosocialitet

Siger Foursquare dig noget? Hvis nej, så burde det måske. Det nye er nemlig at tjekke ind virtuelt, hvor du er tjekket ind fysisk. Forklaring? Big Brother er blevet til Big Friend, for via føromtalte Foursquare eller Facebook Places fortæller brugeren gennem sin smartphone hele verden, hvor vedkommende befinder sig. Og hvis man er rigtig hip efterlader man sig et tip eller en lille historie om en oplevelse fra stedet. Geosocialitet handler om noget så old school som fysisk nærvær og identifikation.

Zero Waste Design

Det er ikke nok at give sit tøj til genbrug eller købe H&M’s økolinje, hvis du vil være rigtig grøn, når du også er smart klædt på. Modebranchen arbejder nu med zero waste design, hvis ambition det er, at efterlade ikke så meget som en tråd til affald, når en produktion af tøj er færdig. I USA regner man med, at 15-20% af de textiler, der bruges, ender på lossepladserne, fordi det er lettere at smide ud end at genbruge dem. Læs bogen “Shaping Sustainable Fashion: Changing the Way We Make and Use Clothes,” af Alison Gwilt and Timo Rissanen, some er zero-waste pionerer, hvis du vil vide mere.

+1: E-BØGER

Først fik Rowlings børn til at læse bøger igen, da Harry Potter slog igennem. Nu taler man om, at børn får en helt andet lyst til at læse med de nye pads eller e-readers, fordi især drenge vil elske de mange nye muligheder for links, og animationer, som de nye e-bøger tilbyder. Efter nogle få år med e-bøger, vil bogen aldrig blive det samme igen. Nysgerrighed er en naturlig drivkraft i mennesker, og kan du få stillet den med det samme, og samtidig selv være med til at skabe historien, ved at følge forskellige tråde i fortællingen, så er det næsten umuligt at e-bøger ikke skulle blive et kolokæmpe hit. En prognose fortæller, at i 2020 vil e-bøger udgøre over halvdelen af bogsalget.


Du vil måske også kunne lide

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}