februar 24

3+1: O2O, NEUROØKONOMI & MODULÆRT FORBRUG

Har du problemer med at bryde isen til receptionen? Så smid ordene O2O, neuroøkonomi og modulært forbrug i Mad Men martinien, og se hvad det sætter gang i. +1 er det ord, som selv Mubarak kender, men som altså lige gik dine ører forbi …

MODULÆRT FORBRUG – 3D PRINTING

Forestil dig at slippe ud af fængslet, fordi du havde taget et billede af nøglen til håndjernene og fået den printet ud af en 3D-printer? Det var en historie jeg hørte i radioen forleden – og det varsler lidt om fremtiden. I dag er 20% af alt hvad der printes i en 3D-printer en færdigvare, og ikke bare en prototype. Magasinet Economist spår, at i 2020 vil andelen være 50%. Man regner med at kunne printe alt fra den mest behagelige stiletsko, kropsprotester til hele flyvinger indenfor overskuelig fremtid, og det kan kun gøre miljøfolk glade, for spildet i produktionsprocessen er nærmest ikke-eksisterende, da der kun produceres præcis det produkt, som man har brug for. Udfordringen ligger i, at alt kan kopieres øjeblikkeligt, og derfor er det svært at opretholde IP (intellectual property); til gengæld er det fantastisk for innovatorer at kunne lave og teste meget billige prototyper.   

O2O

Vi kender B2B, B2C eller C2C, men det nye er nu O2O = Online to Offline Commerce. Det er selvfølgelig, når man gennem nettet skaber købetrang ude i de fysiske virkelige butikker. En slags internet kupon, der giver dig rabat eller andre fordele, når du først tropper op i RL-butikken (Real Life). Det spås at blive stort, og i USA taler man om groupons, altså kuponfordele til store grupper, hvis de kan samle sig og opnå en grupperabat. Herhjemme ser vi spæde forsøg med fx Berlingskes Sweat Deal. Læs mere her http://www.kommunikationsforum.dk/artikler/internettet-gaar-offline   

NEUROØKONOMI

Hjernevidenskaben sniger sig ind alle steder, og nu taler man også om neuroeconomics, der basalt set handler om at forstå menneskers beslutningstagen – især set mht forbrugeradfærd. Neuroøkonomi er en tværvidenskabelig gren, der består af lige dele psykologi, økonomi og neurovidenskab, og som altså har til hensigt at aflokke os vores hemmeligheder, når det gælder om at beslutte sig for en 3-stjernet eller en Løgismose spegepølse.

+1: UNFRIEND

Først skulle vi ”friend’e” så meget som muligt på Facebook, for at statuere vores sociale hierarki på den mest synlige måde. Nu gælder det i stedet om kun at have ”rigtige” venner, og derfor har det været god tone i længere tid at ”unfriende” med dem, som man ikke engang kan stave navnet på. Med mindre man bruger det i professinoelt øjemed og derfor gerne vil være i kontakt med så mange som muligt. Som jeg J


Du vil måske også kunne lide

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}