FÅR JEG SEX I DE HER SKO?

Har du en scorekjole? Eller en score-skjorte? Selvfølgelig har du det! Folk køber nemlig mode for at få sex. Så enkelt siger både modeforskere og modeskabere det. Nogle siger endda, at menneskeheden slet ikke ville eksistere, hvis ikke det var for moden. Vi ville simpelthen gå til i mangel på reproduktion. Også for 10.000 år siden før Dior og Marc Jacobs!

Dette tema handler om kvinder, mode - og magt. Du vil blive præsenteret for modematrixen og møde Fashionista, ModeHeksen, StilPiraten og DivaDarlingen. Du kan også læse om hvordan mode har været med til at frigøre kvinden, men også hvordan den samtidig er den selverhvervende kvindes største fare for ruin og social udstødelse. Og ikke mindst vil du forstå, hvor vigtigt det er, at du selv går op i mode – hvis ikke du skal gå ned i hierarkiet. Læs videre her, oplev mit foredrag … eller bliv overhalet ☺

MODE SOM SOCIAL MAGT

Engang brugte kvinder moden til at indfange det bedst mulige handyr, så ægteskabet kunne sikre hende social status og materiel sikkerhed. Det var dengang moden blev brugt som et løfte om sex, der blevindfriet på bryllupsnatten. Men først kom Chanel og frigjorte kvinderne fra korsetterne, og siden kom p-pillen, og så blev sex også sjovt for kvinder udenfor ægteskabet. Nu kunne moden bruges til at opnå sex for egen fornøjelses skyld. I dag viser Paradise Hotel-generationen, hvordan manden er blevet kvindens seksuelle toyboy – og mon det er et fremskridt?

Moden er de senere år blevet demokratiseret voldsomt, og i dag hvor de fleste kvinder forsørger sig selv, er friheden til sex i stedet blevet byttet ud med friheden til at være en shop o’holic – og da det er en lidelse på linje med alkoholisme, er det vel lige så socialt ødelæggende?

 

Tv-serien Sex and the City gjorde powershopping legalt, og mange magasiner har været med til at hype tendensen, så det at være shop o’holic næsten blev et adelsmærke. Sådan er det heldigvis mindre i dag, hvor krisen til gengæld demokratiserede genbruget og det nøjsomme forbrug. En socialt skjult lidelse, er hvad den er, og som på scenen får dig til at se kanon ud og fremstå magtfuld og trendy, men bag kulisserne systematisk nedbryder dit selvværd og din økonomi. Lidelsen er stigende i antal, men heldigvis er den også ved at blive taget seriøs, så man kan få behandling for den. Men det er dog de færreste. De fleste bruger heldigvis moden til egen fordel. Og fornøjelse!

MODENS OPRINDELSE

Mange tror, at mode opstod som en reaktion på kulde. At tøj først og fremmest skulle beskytte kroppen, men siden endte som symbolsprog. Det er lige omvendt. De tidligste former for klædedragter varudsmykninger på kroppen. Fra kunstneriske ar til tatoveringer, som skulle signalere personens stamme og status.

I dag er mode gået fra at være noget, som direktionens koner gik i, til at være Danmarks fjerde største eksporterhverv. Mode er både uundgåelig og (for nogle - pinagtig) nødvendig, men ofte helt undervurderet, som seriøst indslag i den daglige kommunikation, som hver dag og hele tiden er med til at positionere os og enten give eller fratage os magten. Og denne nonverbale kommunikation foregår overalt – også i bestyrelseslokalet, på sportsarenaen og ikke mindst derhjemme! (Bare tjek ud hvad folk ifører sig overfor den person, som de i virkeligheden burde spille mest op til – nemlig partneren derhjemme. Ufatteligt at vi ikke er uddøde for længe siden … blankslidte velourbukser uden luv og sove t-shirts bliver aldrig sexede - heller ikke på manden! )

Mode har traditionelt været knyttet til skønhed, men i frigørelsens og oprørets tegn, bliver mode stadig mere knyttet til dets modsætning: hæsligheden! I det ligger der en masse frihed – og det kan ModeHeksen og StilPiraten fortælle mere om nedenfor.

 - 81,2 KB

 - 6,5 KBSkønhed og mode har altid været knyttet til det kvindelige køn. Kvinders værdi har traditionelt været lig deres skønhed og frugtbarhed. Af samme årsag brugte kvinder deres skønhed – og de kropsjusteringer og udsmykninger der var mulige - som adgang til at få magt og indflydelse ved at gifte sig til dem. For mens kvinder stræbte efter det, de ikke selv kunne skaffe sig på grund af de samfundsmæssige strukturer (der ikke tillod kvinder at forsørge sig selv), stræbte mænd efter skønhed. Hvilket var et intelligent træk. Skønhed er nemlig ofte lig sunde gener, og når styrke (den stærkeste han) og skønhed (den sundeste og mest reproduktive hun) parres, kommer der levedygtigt afkomud af det og arten overlever. Skønheden knyttes også til det guddommelige, det æteriske og det spirituelle; det der er udenfor denne verden og derfor ofte også omgærdet af mystik og tilbedelse. I skønhed ligger også symmetri og proportioner. Med tiden har proportionerne ændret sig, fra at kvindens krop skulle være meget kødfuld – især på mave, bryster og bag – til at være meget lidt kødfuld, på nær brysterne (og her på det seneste også bagen). Skønhed er altså uløseligt forbundet til det feminine og det feminines værdi.

Gør det sig virkelig gældende i dag? tænker mange kvinder. Men kig dig omkring: hvor mange kender du, der har fået fjernet hår, suget fedt, opereret bryster, øjne eller maveskind, eller som går i høje sko? Mens kvinder, der ikke gør noget ud af sig selv, bliver forkastet som ligegyldige og ufarlige. Jo, selv i 2010 bekender kvinderne sig til skønhedsritualer og følger moden, for at højne deres værdi.

Men kvindernes frigørelse har ikke levet forgæves. Heller ikke i mode- og skønhedsverdenen. Derfor har vi gennem nogle år set, hvordangrimhedens æstetik, hæsligheden, bliver dyrket som et slags oprør mod ”den pæne pige” der sidder pænt, og venter på at blive opdaget, fordi hun er så smuk og tiltalende. - 13,4 KB

Hæslighed er forbundet til det maskuline. Når vi taler om kvinder, altså! Det grove, det stærke og det kraftfulde, udfordrer billedet af en feminin kvinde, så når kvinder bevidst søger det grimme, er det for at gøre oprør mod pænheden, mod at skulle underkaste sig samfundets normer og værdier omkring kvindens traditionelle funktion.Hæsligheden bliver dermed en frigørelse fra de snærende bånd, som skønheden lægger på mange kvinder. Du skal ikke bare se smuk ud; du skal også føre dig elegant og opføre dig høfligt, underspillet, underdanigt og bare nyde at blive tilbedt. Eller overset – alt afhængig om du rent faktisk er værd at kigge på eller ej. Det hæslige er ofte også forbundet med det sataniske, det dyriske, det satyriske – alt det, som samfundet gennem sine strukturer, regler og love forsøger at beskytte menneskerne mod – men også den ultimative frihed fra normer, og overgivelsen til drifterne og det dyriske.

Kvinder i dag ligger og pendler mellem det skønne og det hæslige, og en af de måder hvor det bliver brugt på, er ved at kunne kombinere disse to yderligheder på en ny måde, så spændvidden optræder som en historie i sig selv – og ikke bare er en facade, en endimensionel overflade, der ikke afspejler hverken tiden, værdierne eller personerne. Dette er x-aksen i modematrixen.

 - 6,6 KBModen dør altid ung. Det sidste nye er aldrig endegyldigt. Det bliver altid erstattet af noget endnu nyere, og derfor ender det sidste nye uvægerligt som so last season. Af samme årsag sker det derfor tit, at man udbryder: ”Dét der?! Never! Everrr!!!” hvorefter man et halvt år senere stolt spankulerer det rundt. Som gule sko. Futuristiske skulderpuder. Og leggings (tidligere mumlebukser, se hvad længere nede …) Mode er også fællesskabets rush. Det er nemlig kun mode, hvis mange nok er enige om, at det dér, det ser bare skønt ud! Uanset om det rent faktisk opfylder æstetikkens love. Tant pis. Bare ærgerligt. Og derfor er mode også kopi. Mode er den samme tendens fortolket på mange forskellige måder, og kopieret i en uendelighed. Så mode er afhængig af tid, kedsomhed (der skal hele tiden ske noget nyt) og inklusion; at man helst ikke vil skille sig for meget ud fra mængden. Derfor er mode også at følge tidens æstetik – mens stil, ja det er at følge sin egen æstetik. Dette er y-aksen i modematrixen.

Stil dør aldrig. Stil er mode personligt fortolket og udenfor tid og sted. Det er når man kan se personligheden, værdier, prioriteterne og fejl og manglerne gennem det udtryk, man så omhyggeligt iscenesætter. Stil er, når man tager hvad man kan bruge for at give det bedst mulige udtryk for sig selv. Stil er identitet i en fysisk form. Derfor virker stil altid mere voksent, afklaret, selvsikkert end mode, fordi det viser et standpunkt og en færdiggørelse, som moden aldrig står for. Desværre kan stil af de samme årsager også virke død, færdig, kedelig og sat, hvis ikke den opdateres med moden.

Og så er det tid til at introducere de fire modelivsformer: Fashionista, ModeHeks, StilPirat og DivaDarling!



 - 6,2 KBSJP-dag! I morgen den 27. maj er der verdenspræmiere på filmen Sex And The City II, og kvinder i hele verden er allerede ved at gå i skoene over glamour, sex, kærlighed, venskab, shopping og mænd. Det var stylisten Patricia Field (som selv ligner noget katten har farveblendet), der gav serien så skarp en modekant, at den blev kult for alle kvinder, der er i stand til at stave til mode. Og Sarah  - 12,6 KBJessica Parker(SJP for indviede) blev den ultimative frontmodefigur for serien. Hvor de tre andre kvinder i serien havde en ret distinkt stil, blev Carrie den, der bar moden frem og viste den i alle afskygninger. Hendes personlighed var den søgende, spørgende, kamælæonagtige, der ikke bare afspejlede moden, men også de mænd, hun datede. Hun er den ultimative fashionista, som følger sæsonerne, som har et uudslukkeligt begær efter nyt (og især sko) og som i høj grad er first-mover på alt, hvad der måtte knytte sig til en trendy livsstil, der indbefatter masser af A-liste invitationer. Ingen tvivl om, at hun dyrker skønheden, det harmoniske og det feminine. Fashionistaer er der masser af i dag, hvor mode som fritidsinteresse er blevet helt legalt. Glamour-Slave er hendes skyggeside. Det er hende, der dyrker moden ikke af kærlighed, men af angst for at være udenfor, og som hele tiden jagter det næste fix udi nyhedens interesse, for konstant at være i rampelyset.

 

 - 6 KBCourtney Love har netop udgivet en ny cd, som er blevet rost indgående. Og musisk talent har hun, er anmelderne enige om. Men det overskygges af hendes talent for at ville være berømt. Til det har hun bevidst valgt vejen som en enfant terrible, der i høj grad indbefatter brug af mode, som en del af hendes iscenesættelse. Det handler først og fremmest om performance, oprør og drift. Gennem sit tøjvalg viser hun, at hun er kvinde med sin røde læbestift og mange udfordrende kjoler. Men hendes forrevne kjoler og sorte farve viser også, at hun ikke bare er føjelig og feminin, men stærk, handlekraftig, og fanden-i-voldsk (især seksuelt). I eventyrerne repræsenterer heksenseksualiteten og den farlige erotiske tiltrækning, og ikke mindst magten over dyret i mennesket, og det er Courtney Love et godt eksempel på. Og modeheks bliver hun, fordi hun meget bevidst bruger moden til at iscenesætte denne oprørske, farlige seksualitet, som også gør hende lettere androgyn, fordi hun insisterer på at være meget maskulin i sit oprør og sit kunstneriske udtryk. At Courtney appellerer til en særlig subkultur, og ikke bare en bred modemålgruppe, er endnu et tegn på, at hun er en ægte modeheks, for en modeheks tager afstand fra mode generelt. I stedet bruger hun en smal del af moden til at promovere en særlig subkultur eller undergrund, kontra fashionistaen, der benytter sig meget bredere af moden til at lege med sin egen identitet. ModeHekse bliver mere og mere udbredte, fordi kvinder i dag leger med moden og bruger den som et middel til at vise friheden fra at være i den feminine boks. Skyggesiden erDekadencia; kvinden der i sin hang til mode og oprør ender med at miste fokus på sit overordnede formål som oprører, og i stedet ender som en parodi på sig selv i overdreven nydelse og forfald.



 - 5,6 KBLove Magazine ramte i februar 2009 kioskerne med en nøgen Beth Ditto på forsiden. Beth Ditto kalder sig selv for ”en fed feministisk lesbisk fra Arkansas” og er forsangeren i bandet Gossip. Hun er langt fra den size 0 som næsten er blevet et must, hvis du vil gøre dig på Hollywoods røde løbere eller som fodboldfrue. Men Beth Ditto er mere end bare temmelig fed; hun har også sin helt egen stil og bekender sig ikke til en særlig modetendens eller subkultur. Tværtimod er hun allerede blevet udråbt til et stilikon, som ikke kan kopieres, fordi hun selv er sådan udenfor nummer. En stilpirat er en modemæssig fribytter, der går sine helt egne vegne og dyrker sin kreativitet, sin personlige styrke (gerne som et oprør mod de etablerede normer) og ikke mindst sin uafhængighed af det etablerede system. En stilpirat er til forskel fra en modeheks langt mere sikker i sit eget udtryk, og hendes skaberkraft kommer fra hendes følsomme indre, som hun dyrker. Også stilpirater ser vi flere og flere af i gadebilledet; både fordi det er helt normalt at lege med det maskuline i en feminin udgave – og omvendt! - men også fordi folk i dag har levet med mode så længe og så indgående, at især den yngre generation i dag er så erfarne, at de kan dyrke deres egen stil i en meget ung alder på en original måde.Skyggesiden af en BilkaBitch; en kvinde der er så ligeglad med tøj, at hun køber det billigste og mest behagelige, og som håner andre kvinder for at de bruger tid, penge og kræfter på at iscenesætte deres fremtoning som attråværdige og feminine.



 - 6,3 KBKate Moss bliver i 1988 - i en alder af 14 år - ”opdaget” og begynder at arbejde som model. I dag er hun feteret af kvinder over hele verden, som det ultimative stilikon. Hver gang hun viser sig med en ny sammensætning af mode, et særligt look, kan man være helt sikker på, at det bliver kopieret udi ekstremerne på meget kort tid. Hun siges at have et helt særligt stilkompas, som gør, at hendes miks af aktuelle modetendenser bliver til en prægnant stil, som rammer lige ind i det, kvinder længes efter at udtrykke. Om det er hotpants og gummistøvler, ballerinaer og skinny jeans eller senest højtaljerede bukser. En DivaDarling er drevet af sin hang til æstetik og sanselighed, og kombineret med en udpræget feminin hengivelse, hvor skønheden er i højsædet, giver det ofte en særlig evne til at skabe sit eget stilrene udtryk. Af samme årsag er mange DivaDarlings også trendsettere for alle andre, fordi deres stil er kendetegnet ved ikke at være i opposition, og dermed kan appellere bredere ud. At være en ægte DivaDarling er ikke noget, man bare bliver, omend der er gået inflation i ordet stilikon. Det kræver at man har ægte diva-kvaliteter også i sin personlighed, og at denne har en særlig tiltrækkende egenskab, der gør, at man bliver en darling for de mange. Hendes skyggeside er VenusVampen, og er lig en kvinde, der prøver for hårdt og for meget, og som kammer over i sit eget udtryk, men uden at have kanten fra det hæslige. Dem er der til gengæld rigtig mange af. Desværre!



 - 7,2 KBHvad bekender du dig til? Bruger du overhovedet moden til noget velovervejet eller synes du mest af alt, at det er noget opreklameret fis? Uanset hvad du mener, skal du vide, at alle du møder bedømmer dig i det sekund de ser dig – oftest ubevidst. Din fremtoning fortæller altså langt mere om dig, end det du siger. Indtil folk har lært dig godt at kende. Og da kan det være for sent. Rigtigt øv, hvis det lige er den dårlige hårdag med de mærkelige bukser…

 

p.s. mumlebukser henviser til det lidt mindre flatterende fact, at skamlæberne kan ses igennem stramme leggins og når man går, ”mumler” læberne i takt med gangen…..

Kontakt mig

Emilia van Hauen
Uptown
Sundkaj 125, 3
2150 Nordhavn

T: +45 2628 2618
E: emilia@emiliavanhauen.dk

CVR-nr: 21 31 56 05
Bank: Spar Nord Bank
Reg-nr: 9102
Konto: 457 5474 387

Privatlivspolitik

Book mig til foredrag

Kontakt mig her
Dudal Webdesign